Algemene Voorwaarden

Deze Algemene Voorwaarden van BOVAG Afdeling Tweewielerbedrijven zijn tot stand
gekomen in overleg met de Consumentenbond en de ANWB in het kader van de SER
Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg en treden in werking per 1 september 2006. Ze zijn
per 1 januari 2013 aangepast.2
DEFENITIES
ARTIKEL 1 – De aanbieding 3
KOOP EN VERKOOP
ARTIKEL 2 – De overeenkomst 3
ARTIKEL 3 – De inhoud van de overeenkomst 4
ARTIKEL 4 – Prijswijzigingen/stijgingen 4
ARTIKEL 5 – De overschrijding van de leveringstermijn 4
ARTIKEL 6 – Annulering 5
ARTIKEL 7 – Eigendomsvoorbehoud 5
ARTIKEL 8 – Het risico van de tweewieler 5
REPARATIE EN ONDERHOUD
ARTIKEL 9 – Prijsopgave en termijn 6
ARTIKEL 10 – De rekening 6
ARTIKEL 11 – Retentierecht 6
GARANTIE
ARTIKEL 12 – Garantie 7
ARTIKEL 13 – Garantie op tweewielers 7
ARTIKEL 14 – BOVAG reparatie en onderhoudsgarantie 7
ALGEMENE BEPALINGEN
ARTIKEL 15 – Betaling 8
ARTIKEL 16 – Bemiddelingsregeling 9
ARTIKEL 17 – Geschillenregeling 9
ARTIKEL 18 – Afwijkingen 10
ARTIKEL 19 – Verwerking persoonsgegevens 11
ARTIKEL 20 – Aanvullende bepalingen bij een Overeenkomst op afstand 113
Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
tweewieler: alle soorten (snor)fietsen, bromfietsen, motorfietsen (waaronder
motorscooter) en scooters (waaronder bromscooter), al dan niet
met zijspan;
de in te kopen tweewieler: een tweewieler die in het kader van de overeenkomst door de
koper bij wege van inkoop aan de verkoper wordt verkocht;
de overeenkomst: de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe of
gebruikte tweewieler dan wel van onderdelen en toebehoren
daarvoor;
de verkoper: degene die ingevolge de overeenkomst een nieuwe of gebruikte
tweewieler dan wel onderdelen en toebehoren daarvoor
verkoopt;
de koper: degene die ingevolge de overeenkomst een nieuwe of gebruikte
tweewieler dan wel onderdelen en toebehoren daarvoor koopt;
de opdracht: de overeenkomst tot het verrichten van montage-, demontage-,
herstel- of onderhoudswerkzaamheden, vrijwillige of wettelijke
keuringen en schadetaxaties, elk afzonderlijk of tezamen
aangeduid als werkzaamheden;
de reparateur: degene die met betrekking tot een tweewieler en/of onderdelen
en toebehoren daarvoor een opdracht uitvoert of doet uitvoeren;
de opdrachtgever: degene die de reparateur opdracht geeft tot het uitvoeren of doen
uitvoeren van werkzaamheden;
de garantie: a. de garantie die door de fabrikant, importeur of verkoper op
nieuwe tweewielers, onderdelen en toebehoren wordt verstrekt;
b. de garantie die is beschreven in het BOVAG Garantiebewijs
voor een gebruikte motorfiets/scooter/bromfiets/snorfiets of het
BOVAG Garantiebewijs voor een gebruikte fiets;
c. op werkzaamheden: de BOVAG reparatie- en
onderhoudsgarantie.

KOOP EN VERKOOP

ARTIKEL 1 – De aanbieding
De aanbieding van de verkoper wordt mondeling, schriftelijk, of elektronisch uitgebracht en
is- indien een termijn voor aanvaarding is gesteld- van kracht gedurende de daarbij
aangegeven termijn. De aanvaarding van de aanbieding door de koper is slechts geldig indien
deze binnen de gestelde termijn plaatsvindt. De elektronische aanvaarding van de aanbieding
door de koper is voorts slechts geldig als deze door de verkoper is bevestigd. Indien geen
termijn voor aanvaarding is gesteld, blijft het aanbod gedurende twee werkdagen van kracht,
mits de tweewieler onverkocht is gebleven.

ARTIKEL 2 – De overeenkomst
De overeenkomst dient altijd schriftelijk, dan wel elektronisch te worden vastgelegd. Van een
schriftelijke overeenkomst dient een afschrift aan de koper te worden verstrekt. Het ontbreken
van een schriftelijke of elektronisch vastgelegde overeenkomst maakt deze overeenkomst
echter niet nietig. 4

ARTIKEL 3 – De inhoud van de overeenkomst
In de schriftelijk of elektronisch vastgelegde overeenkomst worden in ieder geval opgenomen:
 de omschrijving van de tweewieler en de eventueel in te kopen tweewieler, beiden met
eventuele toebehoren;
 de prijs van de tweewieler op het moment van de koop en verkoop, met de aanduiding
of de prijs een vast of een niet-vast overeengekomen prijs is;
 de prijs van de eventueel in te kopen tweewieler op het afgesproken moment van de
levering van die tweewieler;
 de vermoedelijke of de uitdrukkelijk vaste leveringsdatum;
 een verwijzing naar de garantiebepalingen waarbij de verkoper of een derde als
garantiegever optreedt (zo mogelijk wordt inzage gegeven in de garantiebepalingen van
deze derde);
 de wijze van betaling.

ARTIKEL 4 – Prijswijzigingen/stijgingen
1. Wijzigingen in belastingen, accijnzen en dergelijke heffingen van overheidswege
worden zowel in de vast als in de niet-vast overeengekomen prijs van zowel nieuwe
als gebruikte tweewielers te allen tijde doorberekend.
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 5 lid 1, mogen naast de evengenoemde
wijzigingen tevens prijsstijgingen als gevolg van wijzigingen in fabrieks- en/of
importeursprijzen en in valutakoersen in de niet-vast overeengekomen prijs van
tweewielers worden doorberekend. De koper heeft na kennisgeving van deze wijziging
het recht de overeenkomst te ontbinden ingeval de verhoging van de bedongen prijs
door de verkoper plaatsvindt na het sluiten van de overeenkomst. De ontbinding dient
binnen tien dagen na die kennisgeving plaats te vinden.

ARTIKEL 5 – De overschrijding van de leveringstermijn

1. Bij overschrijding van de vermoedelijke leveringstermijn van de tweewieler kan de
koper de verkoper schriftelijk in gebreke stellen. Indien de verkoper binnen een
termijn van drie weken de tweewieler nog niet geleverd heeft, heeft de koper het recht
de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst bij voorkeur per brief ontbonden te
verklaren. Indien de verkoper alsnog binnen de gestelde termijn van drie weken de
verkochte zaak aflevert, zal een eventuele prijsverhoging binnen deze termijn niet
worden doorberekend.
2. Indien de verkoper toerekenbaar tekortschiet ten aanzien van een overschrijding van
de vermoedelijke leveringstermijn, kan de koper vergoeding verlangen van de geleden
schade. Bij overschrijding van een vast overeengekomen leveringstermijn van de
tweewieler heeft de koper het recht zonder ingebrekestelling of rechterlijke
tussenkomst de overeenkomst per brief ontbonden te verklaren en/of vergoeding te
verlangen van de geleden schade.
3. Indien de overschrijding van een leveringstermijn een gevolg is van overmacht aan de
kant van de verkoper hebben zowel koper als verkoper het recht de overeenkomst te
ontbinden. Het recht op ontbinding ontstaat zodra de overeengekomen vaste termijn is
overschreden. Zodra een vermoedelijke leveringstermijn is overschreden, hebben
partijen het recht op ontbinding drie weken na de in lid 1 bedoelde ingebrekestelling
dan wel op het moment dat verkoper meedeelt niet binnen drie weken te kunnen
leveren.5
4. In alle gevallen waarin de verkoper zich kan beroepen op een situatie van overmacht
met een blijvend karakter, zijn beide partijen bevoegd per direct de overeenkomst te
ontbinden.

ARTIKEL 6 – Annulering
De koper heeft de bevoegdheid de koopovereenkomst te annuleren. Deze annulering kan
alleen schriftelijk plaatsvinden, binnen acht dagen na de totstandkoming van deze
overeenkomst, maar niet nadat de levering heeft plaatsgevonden. De koper is gehouden om
binnen tien dagen na deze annulering de verkoper alle schade die hij ten gevolge van de
annulering lijdt, te vergoeden. Deze schade is vastgesteld op 15 % van de koopprijs van de
geannuleerde tweewieler, tenzij partijen bij het sluiten van de overeenkomst een lager
percentage overeenkomen.
Indien de koper na tien dagen deze schadevergoeding niet heeft betaald, heeft de verkoper het
recht de koper schriftelijk mee te delen dat hij nakoming van de gesloten overeenkomst
verlangt. In dat geval kan de koper geen beroep meer doen op de annulering. De verplichting
van de koper tot betaling van deze schadevergoeding is een schuld in de zin van artikel 15
van deze Algemene Voorwaarden waarvoor uitdrukkelijk een moment van betaling is
overeengekomen.
De bevoegdheid tot annulering vervalt indien de koper een tweewieler in het kader van de
overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe of gebruikte tweewieler (dan wel van
onderdelen en toebehoren daarvoor) bij wege van inkoop aan de verkoper verkoopt, indien de
in te kopen tweewieler door de koper aan de verkoper is geleverd.

ARTIKEL 7 – Eigendomsvoorbehoud
De geleverde tweewieler blijft eigendom van de verkoper zolang de koper al hetgeen hij op
grond van de koopovereenkomst is verschuldigd niet ten volle heeft voldaan.
Zolang de tweewieler niet in eigendom op de koper is overgegaan, is de koper verplicht de
wettelijk voorgeschreven verzekeringen met betrekking tot het gebruik van de tweewieler,
alsmede een verzekering tegen geheel of gedeeltelijk verlies (cascodekking) af te sluiten.
De koper is voorts verplicht de geleverde tweewieler voor zijn rekening te doen onderhouden.
De verkoper zal tot generlei vrijwaring van de koper voor diens aansprakelijkheid als houder
van de tweewieler gehouden zijn. Anderzijds vrijwaart de koper de verkoper voor aanspraken,
die derden op de verkoper zouden mogen hebben en die in verband kunnen worden gebracht
met het gemaakte eigendomsvoorbehoud.

ARTIKEL 8 – Het risico van de tweewieler
De tweewieler is tot het tijdstip van feitelijke levering voor rekening en risico van de
verkoper. De eventueel in te kopen tweewieler wordt pas eigendom van de verkoper zodra de
feitelijke levering daarvan aan hem heeft plaatsgevonden en de tweewieler in zijn geheel is
betaald. Deze betaling kan geschieden middels verrekening met de koopprijs van de
aangeschafte tweewieler. Tot dat tijdstip is de in te kopen tweewieler voor rekening en risico
van de koper en komen alle kosten voor zijn rekening. Hieronder vallen ook de kosten van
onderhoud en eventuele schade, door welke oorzaak dan ook ontstaan, ook die schade als
gevolg van het niet kunnen inleveren van het complete kentekenbewijs.6

REPARATIE EN ONDERHOUD

ARTIKEL 9 – Prijsopgave en termijn
De opdrachtgever kan voor of bij het verstrekken van de opdracht opgave verlangen van de
prijs van de werkzaamheden, alsmede van de termijn waarbinnen de werkzaamheden zullen
worden uitgevoerd. De opdracht wordt bij voorkeur schriftelijk of electronisch vastgelegd. De
opgegeven prijs en termijn zijn bij benadering, tenzij de opdrachtgever en de reparateur een
vaste prijs en/of termijn overeenkomen.
Indien het reparatiebedrag van een fiets het bedrag van € 20,- overstijgt en tevens met meer
dan 20% wordt overschreden of dreigt te worden overschreden, dient de reparateur contact
met de opdrachtgever op te nemen teneinde de meerkosten te bespreken.
Indien het reparatiebedrag van andere tweewielers dan fietsen het bedrag van € 50,- overstijgt
en de bij benadering opgegeven prijs tevens:
 bij reparatiebedragen tussen € 50,- en € 150,- met meer dan 20% wordt overschreden of
dreigt te worden overschreden; of
 bij reparatiebedragen vanaf € 150,- met meer dan 10 % wordt overschreden of dreigt te
worden overschreden, dient de reparateur contact met de opdrachtgever op te nemen
teneinde de meerkosten te bespreken.
De opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst te beëindigen, met inachtneming van een
opzegtermijn van twee weken, onder schadeloosstelling van de reparateur voor de reeds door
hem verrichte werkzaamheden.
Bij overschrijding of dreigende overschrijding van de bij benadering opgegeven termijn, dient
de reparateur de opdrachtgever onmiddellijk hiervan op de hoogte te stellen, onder opgave
van de nieuwe datum van aflevering. Bij overschrijding van een vaste termijn heeft de
opdrachtgever recht op een redelijke schadevergoeding, behalve in geval van overmacht van
de reparateur.

ARTIKEL 10 – De rekening
Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een gespecificeerde rekening afgegeven.

ARTIKEL 11 – Retentierecht
De reparateur kan het retentierecht uitoefenen op de tweewieler, indien en voor zolang als:
 de opdrachtgever de kosten van de werkzaamheden aan de tweewieler niet of niet in zijn
geheel voldoet;
 de opdrachtgever de kosten van eerdere door de reparateur verrichte werkzaamheden
aan dezelfde tweewieler niet of niet in zijn geheel voldoet;
 de opdrachtgever andere vorderingen die voortvloeien uit de contractuele relatie met de
reparateur/verkoper niet of niet geheel voldoet. De reparateur kan het retentierecht ook
uitoefenen indien het geschil terzake van de werkzaamheden aanhangig is gemaakt bij
de Geschillencommissie Tweewielers genoemd in artikel 17 of bij de rechter. De
reparateur kan het retentierecht niet uitoefenen indien de opdrachtgever voldoende
(vervangende) zekerheid heeft gesteld, bijvoorbeeld via een storting in dépôt bij de
Geschillencommissie.7

GARANTIE

ARTIKEL 12 – Garantie

Door de garanties vermeld in dit artikel en in artikel 13 en 14 worden de wettelijke rechten
(waaronder het recht ingevolge Boek 7 van het BW dat de zaak bij aflevering aan de
overeenkomst beantwoordt) die een koper/opdrachtgever, niet handelend in de uitoefening
van een beroep of bedrijf uit dien hoofde heeft, onverlet gelaten. Bij bedrijfsbezoek in
verband met de garantie bedoeld in dit artikel en in artikel 13 en 14 zorgt de verkoper ervoor
dat op passende wijze in de vervoersbehoefte van de koper zal worden voorzien.

ARTIKEL 13 – Garantie op tweewielers
1. Op nieuwe tweewielers en op nieuwe onderdelen is uitsluitend de garantie van
toepassing die door de fabrikant c.q. importeur wordt verstrekt en de wettelijke
rechten zoals genoemd in artikel 12.
2. Op gebruikte tweewielers verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk
heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG
Garantie, conform de van tijd tot tijd door BOVAG in overleg met de ANWB en
Consumentenbond vastgestelde voorwaarden. De verkoper verleent, behoudens
schriftelijke uitsluiting conform de eerste volzin, bij de verkoop van een gebruikte
fiets BOVAG Garantie indien het aankoopbedrag van de gebruikte tweewieler €250,-
of meer bedraagt. De verkoper verleent, behoudens schriftelijke uitsluiting conform de
eerste volzin, bij de verkoop van een gebruikte scooter, snorfiets of bromfiets BOVAG
garantie, indien het aankoopbedrag tenminste 1/2 is van de oorspronkelijke
cataloguswaarde van de tweewieler. De verkoper verleent, behoudens schriftelijke
uitsluiting conform de eerste volzin, bij de verkoop van een gebruikte motorfiets
BOVAG garantie, indien het aankoopbedrag tenminste 35% is van de oorspronkelijke
cataloguswaarde en minimaal €3000,- bedraagt. Op los geleverde gebruikte
onderdelen wordt nimmer BOVAG Garantie verstrekt. Niet onder de garantie vallen
defecten welke zijn ontstaan buiten de Europese Economische Ruimte, tenzij koper
aantoont dat voornoemde defecten niet zijn veroorzaakt door de van de Europese
Economische Ruimte afwijkende omstandigheden aldaar (inferieure wegen etc.).

ARTIKEL 14 – BOVAG reparatie en onderhoudsgarantie
1. De reparateur garandeert binnen de Europese Economische Ruimte de goede
uitvoering van de door hem aangenomen of uitbestede opdrachten ten aanzien van alle
fietsen, scooters, snorfietsen en bromfietsen en daarbij gebruikte materialen
gedurende een periode van drie maanden en bij alle motorfietsen en de daarbij
gebruikte materialen gedurende een periode van zes maanden, in beide gevallen te
bepalen vanaf het tijdstip dat de tweewieler weer ter beschikking van de
opdrachtgever is gesteld. De garantie omvat het alsnog op de juiste wijze en binnen
redelijke termijn en zonder ernstige overlast uitvoeren van de niet of niet deugdelijk
uitgevoerde opdracht. Niet onder garantie valt ten eerste slijtage (bv. aan banden,
tandwielen), ten tweede defecten vanwege verkeerd onderhoud, zoals onderhoud dat
niet conform fabrikant-voorschriften was. Indien de alsnog door de reparateur uit te
voeren werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol zijn, heeft de opdrachtgever recht
op een redelijke schadevergoeding.8
2. Geen garantie wordt verstrekt op opgedragen noodreparaties.
3. De aanspraken op de garantie vervallen indien:
a. de opdrachtgever niet zo spoedig mogelijk na het constateren van de gebreken
de reparateur daarvan in kennis stelt;
b. de reparateur niet in de gelegenheid wordt gesteld de gebreken alsnog te
verhelpen;
c. derden zonder voorkennis of toestemming van de reparateur werkzaamheden
hebben verricht die in verband staan met de door de reparateur verrichte
werkzaamheden ten aanzien waarvan een beroep op de garantie wordt gedaan.
De garantie geldt echter wel indien de noodzaak tot onmiddellijk herstel zich
elders heeft voorgedaan en door de opdrachtgever aan de hand van de door de
andere reparateur verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte
onderdelen kan worden aangetoond. Indien herstel in Nederland plaatsvindt,
dient deandere reparateur eveneens lid van BOVAG afdeling TWB te zijn.
Het hiervoor onder b. en c. gestelde is niet van toepassing indien herstel in het buitenland
noodzakelijk is. In dat geval vindt vergoeding van de kosten van het herstel plaats op basis
van maximaal het prijspeil zoals dit in het bedrijf van de reparateur geldt. Deze vergoeding
bedraagt nimmer meer dan de werkelijk gemaakte kosten.

ALGEMENE BEPALINGEN

ARTIKEL 15 – Betaling
1. De schulden van de koper/opdrachtgever aan verkoper/reparateur worden beschouwd
als brengschulden.
2. Tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, moet betaling contant
geschieden bij het afleveren van zaken respectievelijk onmiddellijk na het verrichten
van diensten.
3. Indien partijen hebben afgezien van contante betaling en niet uitdrukkelijk schriftelijk
een moment van betaling zijn overeengekomen, geldt een betalingstermijn van één
maand.
4. De consument dient het verschuldigde bedrag te betalen vóór het verstrijken van de
betalingsdatum. Doet hij dat niet, dan zendt de ondernemer na het verstrijken van die
datum een kosteloze betalingsherinnering en geeft de consument de gelegenheid binnen
veertien dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering het openstaande bedrag
alsnog te betalen.
Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, is de
ondernemer gerechtigd rente in rekening te brengen vanaf het moment van verzuim.
Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente. Door een partij te maken gemaakte
gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten om betaling van een schuld af te dwingen,
kunnen aan de wederpartij in rekening worden gebracht. De hoogte van deze kosten is
onderworpen aan (wettelijke) grenzen. Daarvan kan in het voordeel van de consument
worden afgeweken.
5. Indien na uitvoering van de verkoper/reparateur opgedragen werkzaamheden en
kennisgeving daarvan aan de opdrachtgever het betreffende object niet binnen twee
weken na laatst bedoeld tijdstip is afgehaald, is reparateur gerechtigd om stallingskosten 9
c.q. opslagkosten in rekening te brengen conform het in het bedrijf c.q. ter plaatse
geldende tarief.
6. Vervangen materialen of zaken worden alleen dan aan de opdrachtgever ter beschikking
gesteld, indien zulks bij de reparatie-opdracht uitdrukkelijk is verzocht. In het andere
geval worden deze materialen ons eigendom zonder dat de opdrachtgever op enigerlei
vergoeding ter zake aanspraak kan maken.

ARTIKEL 16 – Bemiddelingsregeling
Een koper/opdrachtgever die ten opzichte van een verkoper/reparateur die lid is van BOVAGafdeling
TWB klachten heeft over de verkoop van een gebruikte tweewieler, of over de
uitvoering van de BOVAG reparatie- en onderhoudsgarantie, dient zich eerst tot deze
verkoper/reparateur te wenden. Wanneer dit niet heeft geleid tot een oplossing van zijn
klachten, kan hij zich wenden tot het BOVAG bemiddelingsbureau, Postbus 1100, 3980 DC
Bunnik, telnr. 0900 2692268 (35 eurocent/minuut). Dit met dien verstande dat voor wat
betreft klachten inzake de verkoop van een nieuwe tweewieler deze bemiddelingsregeling
slechts hierop van toepassing is als niet door de koper wordt geageerd op basis van een door
de fabrikant of importeur van de nieuwe tweewieler afgegeven garantie. Tevens is deze
bemiddelingsregeling slechts van toepassing als koper terzake aanspraak kan maken op
BOVAG garantie.
Het BOVAG bemiddelingsbureau zal in het geschil bemiddelen en trachten het geschil in der
minne op te lossen volgens een reglement dat de partijen bij het geschil vooraf ter kennis
wordt gebracht. In deze bemiddeling kan een oordeel worden
gegeven over het aantal in rekening gebrachte werkuren en de prijs van verwerkte materialen,
een en ander met inachtneming van de outillage van de desbetreffende werkplaats. Het
werkplaatstarief wordt hierbij buiten beschouwing gelaten.

ARTIKEL 17 – Geschillenregeling
1. Deze geschillenregeling geldt alleen bij klachten of geschillen tussen de
koper/opdrachtgever en de leden van BOVAG-afdeling TWB. Zij is voorts alleen van
toepassing op:
a. de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe tweewieler, tenzij door de
koper wordt geageerd op basis van een door de fabrikant of importeur van de
tweewieler afgegeven garantie.
b. de overeenkomst van koop en verkoop van een gebruikte tweewieler waarbij koper
niet uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie. De
koopprijs van de gebruikte motorfiets mag hierbij niet minder zijn dan 35% van de
oorspronkelijke cataloguswaarde en dient minimaal € 3000,- te bedragen. De
koopprijs van de gebruikte bromfiets, scooter en snorfiets mag hierbij niet minder
bedragen dan de helft van de catalogusprijs in het bouwjaar van de tweewieler. De
koopprijs van de gebruikte fiets mag hierbij niet minder bedragen dan € 250,-.
c. de overeenkomst waarop de in artikel 14 van deze Algemene Voorwaarden
genoemde BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie van toepassing is.
2. Is de in artikel 16 genoemde bemiddelingspoging niet geslaagd of geeft de koper/
opdrachtgever niet de voorkeur aan een bemiddeling, dan kan de koper/opdrachtgever
het geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie Tweewielers van de Stichting
Geschillencommissies, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (bezoekadres
Bordewijklaan 46, 2591 XR te Den Haag). In het geval dat is bemiddeld door BOVAG, 10
dient de koper/opdrachtgever het geschil binnen zes weken nadat is gebleken dat de
bemiddeling niet tot een oplossing heeft geleid, bij de Geschillencommissie
Tweewielers aanhangig te maken. In het geval dat niet door BOVAG is bemiddeld,
dient de koper/opdrachtgever uiterlijk drie maanden nadat hij de verkoper/reparateur de
klacht heeft voorgelegd, het geschil bij de Geschillencommissie aanhangig te maken.
3. Een plaatsgevonden bemiddeling staat de keuze van de koper/opdrachtgever om het
geschil door de rechter te laten beslechten niet in de weg. Een eenmaal op de
Geschillencommissie Tweewielers gedaan beroep staat die keuze echter niet meer toe,
tenzij de Geschillencommissie zich onbevoegd of niet ontvankelijk verklaart. Indien
koper/opdrachtgever de zaak aan de Geschillencommissie Tweewielers heeft
voorgelegd, hebben partijen nog slechts de mogelijkheid de uitspraak van de
Geschillencommissie Tweewielers ter marginale toetsing aan de gewone rechter voor te
leggen.
4. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het
voor haar geldende reglement. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden
krachtens dat reglement bij wege van bindend advies. Het reglement wordt desgevraagd
toegezonden.
5. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. Voor meer
informatie hierover raadpleeg www.sgc.nl of informeer bij de Stiching
Geschillencommissie voor Consumentenzaken, waarvan het adres in lid 2 staat vermeld.
In het bindend advies kan zo nodig het bedrag worden bepaald van de kosten die nodig
zijn voor uitvoering van werkzaamheden elders. Deze kosten kunnen ter betaling aan de
verkoper/reparateur worden opgedragen, indien de Geschillencommissie Tweewielers
oordeelt dat de kwaliteit van de door de verkoper/reparateur verrichte werkzaamheden
onvoldoende is.
6. Een uitspraak van de Geschillencommissie Tweewielers zal in rechte niet aantastbaar
zijn indien meer dan twee maanden na de verzending ervan zijn verstreken en geen
beroep op de gewone rechter is gedaan (zie laatste zin lid 3).
7. BOVAG staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen door haar leden,
tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan,
ter toetsing aan de rechter voor te leggen en het vonnis waarbij de rechter het bindend
advies onverbindend verklaart in kracht van gewijsde is gegaan De garantstelling van
BOVAG betreft een door BOVAG uit te keren bedrag van maximaal € 450,- tegen
cessie van de vordering van koper/opdrachtgever. Bij bedragen groter dan € 450,- per
geschil, keert BOVAG onder dezelfde voorwaarden het maximale bedrag van € 450,-
uit aan koper/opdrachtgever. Voor het meerdere wordt koper/opdrachtgever aangeboden
om zijn vordering aan BOVAG te cederen, waarna BOVAG de betaling daarvan zo
nodig in rechte zal vragen.
8. De garantstelling bedoeld in lid 7 geldt niet indien de rechter het bindend advies
vernietigt. In geval van faillissement, surseance van betaling of bedrijfsbeëindiging van
verkoper/reparateur keert BOVAG alleen een bedrag tot maximaal € 450,- per geschil
uit en geldt de garantstelling alleen als koper/opdrachtgever het geschil aanhangig heeft
gemaakt bij de Geschillencommissie Tweewielers, voordat van een dergelijke situatie
sprake is.

ARTIKEL 18 – Afwijkingen
Afwijkingen, waaronder begrepen aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze Algemene
Voorwaarden, zijn uitsluitend geldig indien deze door beide partijen schriftelijk zijn 11
vastgelegd. Afwijkingen van het BOVAG Garantiebewijs en van de BOVAG reparatie- en
onderhoudsgarantie maken deze ongeldig ten opzichte van BOVAG.

ARTIKEL 19 – Verwerking persoonsgegevens
De persoonsgegevens van koper/opdrachtgever die worden vermeld op deze overeenkomst
worden door verkoper/reparateur verwerkt in de zin van de Wet Bescherming
Persoonsgegevens. Aan de hand van deze verwerking kan verkoper/reparateur: de
overeenkomst uitvoeren, de garantieverplichtingen jegens koper/opdrachtgever nakomen,
koper/opdrachtgever optimale service verlenen, voorzien van product informatie en
gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Tegen verwerkingen ten behoeve van direct mailing
wordt het eventueel door koper/opdrachtgever bij verkoper/reparateur aan te tekenen verzet
gehonoreerd.

ARTIKEL 20 – Aanvullende bepalingen bij een Overeenkomst op afstand
1. Voordat de Overeenkomst op afstand wordt aangegaan moet de Ondernemer op
duidelijke en begrijpelijke wijze aan de Consument de volgende informatie verstrekken:
a. de identiteit en het geografisch adres van de Ondernemer;
b. de belangrijkste kenmerken van de Producten;
c. de prijs, inclusief BTW, van de Producten;
d. de eventuele kosten van aflevering;
e. de wijze van betaling, aflevering en uitvoering;
f. het al dan niet van toepassing zijn van de bedenktijd van 7 werkdagen op de
Overeenkomst op afstand;
g. de termijn voor aanvaarding van het aanbod.
2. In aanvulling op de artikelen 1 en 2 kan de Consument de Overeenkomst op afstand
ontbinden, zolang de ontvangst van een elektronische aanvaarding niet is bevestigd door
de Ondernemer.
3. De Ondernemer heeft een maximale levertermijn van 30 dagen, te rekenen van de dag
die volgt op de dag waarop de Consument zijn bestelling heeft gedaan. Wordt deze
termijn overschreden dan heeft de Consument het recht de Overeenkomst op afstand
zonder nadere ingebrekestelling te ontbinden, tenzij de vertraging de Ondernemer niet
kan worden toegerekend. De Consument en de Ondernemer kunnen een andere termijn
overeenkomen.
4. De Consument heeft, wanneer de bedenktijd op deze Overeenkomst op afstand van
toepassing is, gedurende 7 werkdagen het recht de Overeenkomst op afstand zonder
opgaaf van redenen te ontbinden.
5. Wanneer de Producten niet beschikbaar zijn, moet de Ondernemer de Consument
hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen en het eventueel (aan)betaalde uiterlijk
binnen 30 dagen terugbetalen, onverminderd eventuele rechten op schadevergoeding.
Wanneer de Consument en de Ondernemer zijn overeengekomen dat een Product van
gelijke kwaliteit en prijs geleverd mag worden, dan zijn de kosten van retour zenden
voor rekening van de Ondernemer. Dit is alleen van toepassing in het geval dat de
Consument gebruik maakt van de ontbinding tijdens de bedenktijd. De Ondernemer
dient de Consument hiervan op duidelijke en begrijpelijke wijze op de hoogte te stellen.
6. Tijdig bij de nakoming en uiterlijk bij de aflevering verstrekt de Ondernemer aan de
Consument de volgende gegevens:12
a. de gegevens die zijn vermeld onder a t/m g in lid 1 van dit artikel;
b. schriftelijk de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding
van de Overeenkomst op afstand en de eventueel daaraan gekoppelde
financiering tijdens de bedenktijd van 7 werkdagen, waarbij in ieder geval
wordt vermeld:
i. het aanvangstijdstip en de duur van de bedenktijd die de Consument ter
beschikking kunnen staan;
ii. dat in geval van gebruik maken van de bedenktijd maximaal de kosten van
retourzending en afleverkosten voor rekening van de Consument komen;
iii. de informatie over de ontbinding van de lening indien de Consument de
koopsom financiert met een lening bij de Ondernemer of bij een derde op
grond van een Overeenkomst tussen de Ondernemer en die derde.
iv. het bezoekadres van de vestiging van de Ondernemer;
v. de gegevens omtrent de eventuele garantie en after sales service;
vi. de vereisten voor opzegging van de Overeenkomst indien de Overeenkomst
een duur heeft van meer dan een jaar dan wel een onbepaalde duur.
7. Wanneer de Ondernemer niet heeft voldaan aan zijn informatieplicht of gegevens niet in
de juiste vorm heeft verstrekt, bedraagt de termijn van de bedenktijd maximaal 3
maanden en 7 werkdagen. Wanneer de Ondernemer in die 3 maanden alsnog voldoet
aan de informatieplicht, begint de dag nadat hij alsnog heeft voldaan aan die plicht, de
termijn van 7 werkdagen te lopen.
8. Retour zenden is voor rekening en risico van de Consument. De Ondernemer mag bij de
ontbinding van de Overeenkomst geen andere kosten in rekening brengen.